2015. május 11., hétfő

Tape-elődés

Ma egy számomra is meglepő dolog történt, ami arra indított, hogy megírjam ezt a mostani bejegyzést. Már régen szerettem volna írni erről, csak kényes téma ez, amikor ennyi iskola létezik tapaszolásból. Ezzel biztos sok ember zsebében most kinyitom a bicskát, elnézést érte.

Az eset a következő: Egy 8 éves srác volt ma nálam nagyon enyhe CP (cerebrális parézis) tünetekkel, főleg bal oldali érintettséggel. A tartásában ez azt okozza, hogy a bal oldalán feszesebbek kissé az izmok, a bal vállát felhúzva tartja, a nyaka is kötöttebb. A mellkasán, a bordakosár elülső, alsó részén is láttam egy kis előemelkedést. Ezekre a területekre tettem fel tesztelés után a tape-et. A válla egyből lazább lett, a mellkasa is változott. És akkor egy-két perc múlva hirtelen azt mondta begörcsölt a gyomra, lesápadt, majd leszürkült, és szegény elhányta magát. Éppen kiért a mosdóba. Amikor kijött megmutatta, hogy hol érzi a fájdalmat a gyomra környékén, és egyből világos lett, hogy a tapasz volt a bűnös. Gyorsan levettem az érintett részről a tape-et, és onnantól két perc múlva semmi baja nem volt. Vidáman bukfencezett, ugrált, majd fagyit kért.

Azt eddig is tudtuk, hogy a tape hat. Gyorsan hat, és a zsigerekre is hat. A reakció mértéke volt megdöbbentő számomra, mert az előtesztelésnél nyilván erre nem volt jel. De még inkább óvatosságra és körültekintésre tanított ez engem és arra, hogy nem lehet vaktában ragasztgatni (bár én nem úgy szoktam), és figyelni kell arra, mennyi és milyen erősségű ingert adunk az anyaggal.

Én a K-Active vonalon tanultam tapelni, ahol fontos szabály az, hogy TESZTELJ! Nincsenek előre megírt receptek, hogy így ragaszd a vállat, vagy a térdet, vagy ilyesmi. Persze mutatnak általános kötéseket a tanfolyamon, de inkább a technikákat kell jól elsajátítani. A többi a tesztelés és "fantázia" kérdése.
Számomra mindig fura érzés, amikor a szakmai fórumokon elhangzik a kérdés: Ti mit ragasztanátok erre, meg arra problémára? Az általam tanultak alapján ennek a kérdésnek nincs semmi értelme.....Ott a páciens, ott a terapeuta, le kell tesztelni, fel kell ragasztani, vissza kell tesztelni, hogy működik-e. Én így tanultam. És ér tévedni, erre való a visszatesztelés. Azt sajnos nem tudom, hogy más iskolákban hogyan és mit tanítanak, és nem is kívánom megítélni, hogy melyik a jobb, igazabb, stb. Mert ez a bejegyzés nem erről szól! A célom az, hogy tanuljunk belőle.
 
És ha már erről írok, ugyan ide tartozik az a jelenség is, ami pedig végleg levágja nálam a biztosítékot. Amikor valaki -általában nem hozzáértő valaki- youtube videók alapján ragasztgatja magát, vagy rosszabb esetben a pácienseit. Pláne egy Aldiban vásárolt rissz-rossz minőségű 1000 Ft-os kínai vacak tapasszal. Én azt gondolom értek hozzá, és még így is előfordul ilyesmi, hogy túl sok ingert viszek be. A nem jól felhelyezett tape fokozhatja a panaszokat, sőt! És akkor persze jöhetnek a szkeptikusok, hogy nincs semmilyen hatása.....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése